ara

Kourosh Yaghmaei: 70'li Yıllarda İran'da Bir Rock Star

İran'ın kendine has rock müziğinin en önemli temsilcisi: Kourosh Yaghmaei
14 Temmuz Cuma 2017hazırlayan: Asım Mauser⚘🔫
70'lerde hippiler ilham almak maksadıyla, yönlerini doğuya çevirerek, Tibet, Nepal, Hindistan, İran hatta Türkiye gibi ülkerlere gelirlermiş. (Belki de uyuşturucu almak için geliyordu hınzırlar, neyse…) Bu uyuşturucu kuşağı biliyorsunuz müzikle pek bir ilgili. Bunun yanı sıra LSD isimli uyuşturucu türünün yaygınlaşması ile psychedelic rock diye bir tür bile oluşturmuşlar ve bu müziği icra ederken özellikle doğu müziği ve doğu çalgılarına temayül ettikleri de bir gerçek. İşte belki de bu merakla bilgiye ihtiyaç duyuyorlar ve tabii o zamanlar bilgiye erişmek bugün olduğu gibi kolay olmadığından, taa buralara kadar geliyorlarmış. Biz ise öyle bir çağda yaşıyoruz ki her şey elimizin altında ve hâlâ keşfedilecek yeni şeyler var. İşte onlardan bir tanesi, uzak diyarlardan gelip keşfetmeye değecek biri: Kourosh Yaghmaei!
Şöyle bakınca Barış Manço'yu anımsatıyor değil mi? Kourosh Yaghmaei İranlı bir rock müzisyeni. Bu sebeple internet mecralarında İran'ın Barış Manço'su diye adlandırıldığını sıkça gördüm.
Elbette 68 rüzgarı, İran'da da esmiş; nasıl ki bizim Anadolu Rock Müziğimiz var, İran'ın da kendine has bir rock müziği var ve işte bu müziğin en önemli temsilcisi: Kourosh Yaghmaei!
Küçük yaşlarda babasının kendisine hediye ettiği santurla müziğe başlayan 1946 doğumlu sanatçı, ergenlik yıllarında ilk rock grubunu kurup bazı batılı grupların şarkılarını seslendirmiş. 20'li yaşların başında yaşadığı acı bir aşk yüzünden, melankolik bir hit olan Gole Yakh isimli şarkısını yapmış. Şarkı boyunca devam eden piyano akorlarının üzerine yerleştirdiği hüzünlü elektro gitar tınılarıyla Gole Yakh belki de, Yaghamei'nin en unutulmaz şarkılarından biri olmuş.
Leila, Khaar, Havar Havar, Reyhan (Dağlar Kızı Reyhan) gibi pek çok başarılı çalışmaya imza atan sanatçı, 1979'da İran İslam Devrimi'nin gerçekleşmesi ile bir anda yasaklı biri oluvermiş. Zira her gerici rejim gibi sanata düşman olan yeni rejimin getirdiği kurallar dahilinde müzik yapabilmesi pek mümkün olmamış. Mesela batı tarzı müzik yapmak, canlı performans, şarkılarda kadın vokal kullanmak, albüm kapağına sanatçının yüzünü koymak gibi müzik yapmayı imkansız kılacak pek çok yasak varmış.
İran İslam Devriminden sonra, pek çok sanatçı, hatta Yaghmaei'nin kardeşleri bile ülkeyi terk ederken, Yaghmaei kalmayı tercih etmiş. Uzun yıllar geçimini gitar dersleri vererek sağlayan sanatçı, 90'lı yılların sonunda gerçekleşen reform hareketleri sonucu yasakların bir nebze azalması ile tekrar müzik yaşamına devam edebilmiş. Geçen sene bir albümü çıktı sanatçının: "Malek Jamshid"
Albümün 12 yıllık bir izin macerasının yanı sıra, profesyonel ekipmanlar olmadan, akustik bir sistemle sıradan bir apartman dairesinde araba gürültülerinin kayda girmemesi için gece vakti kaydedilmesi İran'da İslam Devrimi sonrası sanatçıların yaşadıkları sıkıntılara bir örnek olsa gerek. Albümün Türkiye'de temini pek imkan dahilinde değil fakat internette biraz kurcalarsanız rahatça erişebilirsiniz.
2016 yılında verdiği bir röportajda, şartları eşit olmayan bir savaşta direnişten vazgeçerek, kaçmadan 37 yıl boyunca şereflice yaşadığını söyleyen Kourosh Yaghmaei bu sözleriyle umarım bize de ilham verir. Sözlerime son noktayı Kourosh Yaghmaei'nin en sevdiğim şarkısını sizlerle paylaşarak koyuyorum. Hoşça kalın!
16 beğen · 2 yorum
Uğur Çam (@ugurcam967)
Normalde huyum değildir bir paylaşım yaptı diye paylaşım sahibine teşekkür etmek. Ancak bu paylaşıma bir teşekkür etmek gerekiyor, cehaletimi yüzüme vurup benim müzikal ufkumu genişletmeme vesile olduğun için. Bir işe yarar mı teşekkür etmem bilemem orasını. Belki bu tarz paylaşımları ciddiye alıp araştıran insanların olduğunu bilmek seni bu tarz yazılar yazmak konusunda teşvik eder. Bencilce ve işe yaramasını umduğum bir istek sadece. 15.07.17
misafir
Ben de teşekkür ederim beğenmenize sevindim. 15.07.17