up
ara
Bertolt Brecht

Bertolt Brecht

Leandros

Leandros

@leandros

Bertolt Brecht, kısaca Bert Brecht. Asıl adı Eugen Berthold Friedrich Brecht 20. yüzyılın en etkili Alman şairi, oyun yazarı ve tiyatro yönetmeni olarak nitelendirilir. Eserleri uluslararası alanda da saygı ile kabul görmüş ve ödüllendirilmiştir.
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi
beğen · 0 yorum
NurcaN

NurcaN

@atanur

Halkın Ekmeği
Nasıl yendiydi Galyalıları Sezar?
Bir ahçı olsun yok muydu yanında onun?
ataç ikon Halkın Ekmeği
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
NurcaN

NurcaN

@atanur

Halkın Ekmeği
Az sonra tükenecek ömrüm.
Boşuna harcadım günlerimi.
Şimdi dileğimdir sizden:
Söyleyin ne varsa söylenmedik,
Yapın ne varsa yapılmadık.
Çabuk unutun beni, çabuk.
Kötü örnek olurum sonra size.
Yıldan çıkarırım sonra sizi.
Çabuk unutun beni, çabuk.
ataç ikon Halkın Ekmeği
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Hanımcı Beyza ོde

Hanımcı Beyza ོde

@koraycem

Halkın Ekmeği
kurtuluş yok tek başına 
ya hep beraber ya hiç birimiz

kim mi kurtaracak seni köle
görecekler seni kardeş
yuvarlananlar uçuruma
duyacaklar çığlıklarını

seni köleler kurtaracak kurtaracaksa
ya hep beraber ya da hiç birimiz
kurtulmak yok tek başına 
yumruktan ve zincirden
ya hep beraber ya da hiç birimiz

kim mi kurataracak seni aç insan
bize gel ekmek istiyorsan bize gel
kıvrananlara açlıktan
biz gösterelim sana yolu
biz açlar vereceğiz sana ekmeği

ya hep beraber ya da hiç birimiz
kurtulmak yok tek başına 
yumruktan ve zincirden
ya hep beraber ya da hiç birimiz

kim mi alacak öcünü yenilmiş adam
vurulmuşsun madem
gel yaralıların yanına
gerçi biz zayıfız kardeş
zayıfız, yaralıyız ama
alırsak biz alırız öcünü senin

ya hep beraber ya da hiç birimiz
kurtulmak yok tek başına 
yumruktan ve zincirden
ya hep beraber ya da hiç birimiz

kim tutacak elinden bitik kişi
birleşmek zorundadır başkalarıyla
yoksulluğa dayanamayan
birleş sende yoksullarla durma birleş
yarına bırakmayanlarla bu işi

ya hep beraber ya da hiç birimiz
kurtulmak yok tek başına 
yumruktan ve zincirden
ya hep beraber ya da hiç birimiz

s. 94.
ataç ikon Halkın Ekmeği
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Hanımcı Beyza ོde

Hanımcı Beyza ོde

@koraycem

Bütün Şiirleri 2
Bizden Sonra Doğanlara

“Gerçekten de, karanlık dönemlerde yaşıyorum!
 İyimser sözlerin aptallık; kırışıksız bir alnın
Duyarsızlık belirtisi olduğu. Gülen,
Korkunç haberi
Henüz almamış demektir.
Ne biçim dönemler bunlar ki
Onca rezillik karşısında bir suskunluğu içerdiğinden
Ağaçlardan konuşmak nerdeyse suç.
Orada tasasızca  caddeyi geçen adam
Sıkıntı içindeki dostları için
Ulaşılmaz biridir artık.

Doğrudur: Geçimimi gene de sağlıyorum
Ama inanın: Bir rastlantı bu yalnızca.
Yaptığım hiçbir şey, doyasıya yeme hakkını vermez bana
Tesadüfen paçayı sıyırmışım.(Şansım yaver gitmezse,
Hapı yutarım.)
Bana ye iç sen, diyorlar. Şükret bulabildiğine!
Ama nasıl yer içerim ben, eğer
Yediğimi açların elinden almışsam ve
Bir bardak suyumdan bir susuz yoksunsa?
Ne edeyim ki yiyip içiyorum.

Bilge olmayı da isterim.
Neyin bilgece olduğunu: Eski kitaplar da yazıyor,
Kendini dünyanın kavgasının dışında tutmak ve kısa ömrünü
Korkusuz yaşamak,
Bir de şiddetsiz yapabilmek    

“Kötülüğe iyilikle karşılık vermek
İsteklerini gerçekleştirmemek, onları unutmak
Bilgece sayılıyor.

Gerçekten de, karanlık dönemlerde yaşıyorum.
Kentlere huzursuzluk döneminde indim,
Açlık kol gezerken.
İnsanlar arasına çalkantı sırasında karıştım
Ve onlarla birlikte öfkelendim.
Böyle geçti yeryüzünde
Bana verilen ömrüm

Yemeğimi savaşlar arasında yedim.
Uyumak için katillerin arasına uzandım.
Aşkı görmezden geldim.
Ve doğaya sabırsız gözlerle baktım.
Böyle geçti yeryüzünde
Bana verilen ömrüm.

Yollar gelip bataklığa dayanıyordu zamanında
Dilim, beni kasaplara ele verdi:
Pek az şey yapabildim. Ama egemenler
Bensiz daha güvenliydiler umudundaydım.
Böyle geçti yeryüzünde
Bana verilen ömrüm.

Güçler çok azdı. Hedef
Çok uzaklardaydı.
Benim için ulaşılmaz olsa da
Apaçık görünüyordu.
Böyle geçti yeryüzünde
Bana verilen ömrüm.

Bizleri yutan tufanın
İçinden yükselecek olan sizler
Düşünün bizim zaaflarımızdan söz ederken
Sizlerin atlattığınız
Karanlık dönemleri
Pabuçlarımızdan çok ülkeleri değiştire değiştire
Sınır savaşlarından geçtikse de, umutsuzduk
Yalnızca haksızlık varken ve başkaları yokken
Ama şunu biliyoruz
Alçaklığa duyulan kin de
Gerer yüz hatlarını,
Haksızlığa duyulan öfke de
Kısıklaştırır sesleri. Ne yazık ki
Dostluğun toprağını hazırlamak isteyen bizler
Kendimiz dost olamadık.
Ama sizler,
İnsan insanın yardımcısı olduğu
O günler geldiğinde
Anın bizleri
Hoşgörüyle.
ataç ikon Bütün Şiirleri 2
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Hanımcı Beyza ོde

Hanımcı Beyza ོde

@koraycem

Tiyatro İçin Küçük Organon
Devrimci yazarın gerçeği söylemesi, örtbas etmemesi, gerçeğe aykırı hiçbir şey yazmaması gerektiği açıkça görülmektedir. Devrimci yazar ne güçlülere boyun eğmeli ne de güçsüzleri aldatmalıdır. Güçlülere boyun eğmemek çok zordur. Güçsüzleri aldatmak ise çok kolaydır. Güçlülerin hoşuna gitmemek, her şeyden vazgeçmek demektir. Emeğin karşılığını almaktan vazgeçmek, bazen çalışmaktan vazgeçmektir. Güçlülerden yana olmayı reddetmek ise çoğu zaman gösterişe şöhrete boş vermek demektir. Baskı ve şiddetin son derece arttığı devirler genellikle parlak parlak sözlerin geçerli olduğu devirlerdir. Fedakârlık anlayışının göklere çıkarıldığı bu devirlerde, işçilerin beslenmesi ve barınması gibi önemsiz ve bayağı konulardan söz etmek yürek ister. Köylülere övgüler yağdırılırken, ona yere göğe sığdırılamayan emeğini daha verimli kılacak tarım makinelerinden ve yemlerin ucuzlatılmasından söz etmek yürek ister. Bütün hoparlörler, bilgisiz insan, bilgili insandan yeğdir diye bağırırken, kimin yararınadır bu demek yürek ister. Sadece üstün ırklara hayat hakkı tanıdığı bu dönemde, bunca felaketin, açlık, bilgisizlik ve sömürüden meydana geldiğini söylemek yürek ister. Ezilmiş, yenik düşmüş bir insanın kendisini eleştirmesi de yürek ister. Zulüm görenler hatalarını kabul etmeyi göze alamazlar. Zulüm, korkunç bir haksızlık gibi görünür onlara. Zalimlerin kötü niyetli oldukları için zulmettiklerine, güçsüzlerin ise erdemlerinden ötürü zulüm gördüklerine inanırlar. Oysa, tepelenmiş, yenik düşmüş bir erdemdir bu. Çünkü, erdemin güçsüzlüğü kolay kabul edilecek bir şey değildir. Yağmurun ıslak olduğunu kabul etmeye benzemez bu. İyilerin erdemli oldukları için değil, güçsüz ve korkak oldukları için yenildiklerini söylemek de yürek ister. Gerçeği yalanla mücadelesi içinde göstermek ve onu genel, erişilmez, belirsiz bir şey haline getirmemek gerekir. Aslında yalanın kendisidir genel ve belirsiz olan. Bir kimsenin gerçeği dile getirdiği belirtilince önce diğerlerinin, yani birçoklarının ya da bir tek kişinin başka bir şey söylediği, mesela yalana başvurduğu, yuvarlak sözleri tekrarladığı belirtilmiş olur. Gerçeği dile getiren ise pratik, somut ve inkâr edilemez bir şeyi belirtilmesi gereken bir şeyi söylemiştir.

Dünyanın çığırından çıktığını yuvarlak sözler ile dile getirmek pek cesur olmayı gerektirmez. Bazıları, sanki toplar kendi üzerlerine çevrilmişçesine yiğitlik taslar, belirsiz genel haklardan söz ederler ulu orta. Uğrunda hiçbir şey yapmadıkları ve uzun zamandan beri çöplendikleri bir ganimetten pay almalarını sağlayacak bir özgürlüğü savunurlar. Onlara göre gerçek, kulağa hoş gelen bir şeydir sadece. Gerçek, rakamlardan ve olgulardan ibaretse, gerçeği gün ışığına çıkarmak için çaba harcamak ve incelemeler yapmak gerekiyorsa ilgilenmezler, boş verirler. Gerçeği gevelemekle yetinirler sadece. Aslında neyin gerçek olduğunu bile bilmezler.
ataç ikon Tiyatro İçin Küçük Organon
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Hanımcı Beyza ོde

Hanımcı Beyza ོde

@koraycem

Bugünlerde yalanı ve cehaleti alt etmek ve gerçeği yazmak isteyen kişi en ezından beş güçlüğü aşmak zorundadır. Gerçek her yerde tam zıttı olduğu halde gerçeği yazabilme cesaretine, her yerde gizlendiği halde onu farkedebilecek zekaya, gerçeği silaha dönüştürebilecek sanata, bu silahı etkili kılacakları seçme yeterliliğine ve gerçeği yayma becerisine sahip olmalıdır. Bunlar Faşizm altında yaşayan yazarlar için çetrefilli sorunlardır, fakat Faşizmden kaçan ya da sürgüne gönderilen yazarlar için de bu sorunlar mevcuttur; hatta insan haklarının geçerli olduğu ülkelerdeki yazarlar için bile . 
ataç ikon Tiyatro İçin Küçük Organon
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
FEBİHÂ

FEBİHÂ

@kadimcumleivecize

İnsan, ancak onu düşünen hiç kimse kalmadığı zaman gerçekten ölür. paylaşım fotoğrafı
"İnsan, ancak onu düşünen hiç kimse kalmadığı zaman gerçekten ölür."
"Sonra senin yanında uyanınca

Bembeyaz çarşaflar içinde:

Ah, beni bu çarşafların içine gömsünler diye düşündüm.”

*20. Yüzyılın en büyük şairlerinden Bertolt Brecht "Seçme Şiirler" de böyle diyordu.

Neyi ifade ediyor ki bu güzel dizeler, şair "Ahh" sözünü dayanılmaz özlemini, canhiraş sevgisini ifade etmek için kullanıyor. Biz de kelimelerin bazı anlamlara gelmediğini çoktan öğrendik. Böyle gıptayla bakıp okumaktan başka hiç bir anlamı yok maalesef.

Sonuç : İnsanın kaderi insandır.

Kaderimiz hayrolsun.
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
cansu berk

cansu berk

@cansuberk

Kitapların her sayfasında bir zafer yazılı.
Ama pişiren kim zafer aşını?
Her adımda fırt demiş fırlamış bir büyük adam.
ama ödeyen kimler harcanan paraları?
İşte bir sürü olay sana
Ve bir sürü soru. Bertolt Brecht
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Bir Başak Kadını

Bir Başak Kadını

@passiveaggressive

Mizahı olmayan bir ülkede yaşamak korkunçtur ama her an her şeyin mizahı gerektirdiği bir ülkede yaşamak, çok daha korkunçtur.

Bertolt Brecht

https://www.resimag.com/c3dd4f7b91.jpeg
https://www.resimag.com/4c04dbbc26.jpeg
Bertolt Brecht
ünlüye 10 verdi, inceleme eklemedi.
4 yorum
Enes (@cortazar)
15.08.18 beğen cevap
Fırat çevik (@firatcevik)
Bir başak kadını ODTÜ'de mizahi bir pankart açıldı sonuçlarını gördük değilmi?
15.08.18 beğen 1 cevap
Mehmet

Mehmet

@yoldas

Faşizme karşı birleşemeyenler, faşizmin zindanlarında buluşurlar.

Bertolt Brecht
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Milena

Milena

@masalperisi

Bertolt Brecht _Tahterevalli
İyice görüyorum artık düzeni.
orada, bir avuç insan oturuyor yukarıda,
aşağıda da bir çok kişi.
ve bağırıyor yukardakiler aşağıya:
"çıkın buraya gelin ki,
hepimiz olalım yukarıda."
ama iyice gözlediğinde görüyorsun,
neyin saklı olduğunu
yukardakilerle, aşağıdakiler arasında.
bir yol gibi gözüküyor ilk bakışta.
yol değil ama.
bir tahta bu.
ve şimdi görüyorsun açıkça;
bu bir tahterevalli tahtası.
bütün düzen bir tahterevalli aslında.
iki ucu birbirine bağımlı.
yukardakiler durabiliyorlar orada,
sırf ötekiler durduğundan aşağıda

ve ancak;
aşağıdakiler, aşağıda oturduğu sürece
kalabilirler orada.
yukarıda olamazlar çünkü,
ötekiler yerlerini bırakıp çıksalar yukarı.
bu yüzden isterler ki;
aşağıdakiler sonsuza dek
hep orada kalsınlar.
çıkmasınlar yukarı.
bir de, aşağıda daha çok insan olmalı yukardakilerden.
yoksa durmaz tahterevalli.
tahterevalli.
evet, bütün düzen bir tahterevalli
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Uğur Çam

Uğur Çam

@ugurcam967

Bizden Sonra Doğanlara
Bu da geceye bıraktığım güzel bir Bertolt Brecht şiiri olsun;
I
Gerçekten, karanlık günlerde yaşıyorum!
Doğru söz delilik. Düz alın
Kanıtı vurdumduymazın. Gülen ki
Korkunç haberi
Henüz almamış.

Ne günlere kaldık, ki
Neredeyse suçtur ağaç üzerine bir konuşma
İçerir çünkü susmayı bunca kötülük üstüne!
Orda ağırdan caddeyi geçen
Erişilmez mi dara düşen
Arkadaşları için?

Doğrudur: geçimimi sağlıyorum daha
Ama inanın: bu bir rastlantı yalnız. Yaptığım
Hiçbir iş doyma hakkını vermiyor bana.
Rasgele korunmuşum. (Talihim dönüverse. Yokum.)

Bana diyorlar: ye iç! Bak keyfine!
Nasıl yer içerim, kaparsam
Yiyeceğimi bir açın elinden ve
Bardaktaki suyum bir susuzda yoksa?
Ve yiyip içiyorum gene de.

İsterdim bilge olmak.
Eski kitaplarda yazılı nedir bilge
Kavga dışı kalmak dünyada ve kısa yaşamını
Korkusuz geçirmek
Zora başvurmadan edebilmek
Kötülüğe iyilikle karşılık vermek

İsteklerine ermeyip, unutmak
İşi bilgenin.
Yapamam bütün bunları:
Gerçekten, karanlık günlerde yaşıyorum!

II
Şehre geldim bozuk düzen günlerde
Açıklık sürerken.
İnsan arasına karıştım ayaklanmada
Ve onlarla birlikte öfkelendim.
Böyle geçti zamanım
Yeryüzünde.

Yemeğimi yedim iki savaş arası
Katillerin arasında yattım
Sevgiye saygısız
Ve doğaya sabırsız baktım.
Böyle geçti zamanım
Yeryüzünde

Her yol batağa çıkardı benim zamanımda.
Dilim durmaz ele verirdi beni.
Elimden gelen azdı. Ama hükmedenler
Daha rahat olurdu bensiz, buydu umudum.
Böyle geçti zamanım
Yeryüzünde.

Gücüm azdı. Hedef
Uzak mı uzak.
Apaçık belliydi, benim ulaşmam
Mümkün değildiyse de.
Böyle geçti zamanım
Yeryüzünde.

III
Siz, siz ki çıkacaksınız
Battığımız tufandan
Düşünün
Eksiklerimizden söz ederken
Karanlık çağı da
Sizin kurtulduğunuz.
Gittiydik, ayakkabıdan çok ülke değiştirip
Sınıf savaşları arasından, umarsız
Yalnız haksızlık var da baş kaldırma yoktuysa.

Biliyoruz oysa:
Alçaklıktan nefret bile
Çarpıtır çizgileri
Haksızlığa öfke bile
Kısar sesi. Ah, biz
Hazırlamak isterken dostluk yolunu
Dost olamadık kendimiz.

Siz ama, o gün gelince
İnsanın insana el uzattığı
Anın bizi
Hoşgörüyle.

...
O gün mavi eylül ayında
Sessiz körpe bir erik ağacı altında
Tuttum onu, sessiz beyaz aşkı
Kolumda kutsal bir düş gibi.
Ve üstümüzde güzel yaz göğünde
Bir bulut vardı, çoktan gördüğüm
Çok beyazdı ve çok yukarılarda
Ve başımı kaldırıp baktığımda, değildi orda.

O günden beri birçok, birçok aylar
Geçti sessiz aşağı kaydılar
Yok oldu o bütün erik ağaçları
Ve bana sorarsan aşk n'oldu diye
Sana derim ki: hatırlayamıyorum
Ama gene de, inan ki, biliyorum ne demek
istediğini.
Ama gene de gerçekten hatırlamıyorum onun
yüzünü.
Yalnız: o zamanlar öpmüştüm onu, biliyorum.

Ve bu öpücüğü de çoktan unutmuş olurdum
O bulut olmasaydı orada
Onu bugün de hatırlıyorum ve hep hatırlayacağım
Çok beyazdı ve yukarılardan geliyordu
Erik ağaçları belki çiçek açıyordur gene de
Ve o kadının belki de şimdi yedi çocuğu olmuştur
Ama o bulut yalnız birkaç dakika için açtı
Ve yukarı baktığımda, rüzgârda kayboluyordu
bile.

Bertolt Brecht
Bertolt Brecht
ünlüye puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 yorum
Sence kaç puan almalı?
10
1 oy
0