up
ara
‹ Franz Kafka

Franz Kafka Sözleri ve Alıntıları

Beyzade

Beyzade

@koraycem

Franz Kafka
Sağlığında yayınlanan çok az kitabından biri olan ”Değişim” kitabının kapağı için, dev gibi bir böcek resmi çizmek ister yayınevindeki görevliler. Kafka, bizzat bu konuyla ilgilenir; bunun bir masal olmadığını ve yalnızlık ve yabancılık içinde hazin bir tragedya olduğunu bildirerek, romanın diğer kişilerini aydınlık bir salonda ayakta ve yan yana, Samsa’yı ise görünmeyen bir karanlık oda içinde kapısının aralık olarak çizilmesini önerir. Bunu önerirken, herkesin dediği gibi, kendisini ve ailesini mi anlatıyordu acaba? Bir yazısında böyle olmadığını söylese bile, birçok şey öylesine denk düşüyor ki hayatına…
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
1 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
Bunu önerirken, herkesin dediği gibi, kendisini ve ailesini mi anlatıyordu acaba?
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

Dönüşüm kitabı için; toplumsal sınırlanmışlığı içinde insanın kendisine bir çıkış yolu bulamayacağını anlatmak üzere, pazarlamacılık işinin elinden alınmaması için yakaran bir böceğin manzarasından daha uygun bir simge bulunamazdı.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
1 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
pazarlamacılık işinin elinden alınmaması için yakaran bir böceğin manzarası
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

Bildik sanat kuramlarının pabucu dama atıldı Kafka’nın modernizmiyle. O merak ögesini ya da herhangi bir biçim kaygısını özün önüne geçirmedi hiç bir kitabında. Ama, “bir sabah aniden” ya da ”hiç tanımadığı” gibi kullanımlarla, zaman ve mekân kavramlarını sonsuzluğa yaymayı bildi. Çünkü Kafka; örneğin ”Değişim”in ünlü karakteri Gregor Samsa’yı öyle bir çizmiştir ki, daha iyi bir simge bulunamazdı dedirtiyor okuyana.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
1 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
O merak ögesini ya da herhangi bir biçim kaygısını özün önüne geçirmedi hiç bir kitabında.
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

Yarattığı kişiler; bilinmeyen karanlıklar içinde bir dünyada, her an tetikte olmaları gereken, kaygılı, ürkek, pasif kişilerdir. Bilinmedik tehlikelerle karşı karşıya olduklarını her an bilmelidirler. Ama çözüme dair bağıran çağıran bir söylem yoktur Kafka’da. Hele toplumsal konulara çözüm üreten o çok bilmiş yazarlardan çok uzakta, kabuğunda yaşam süren bir deniz canlısı gibidir o. Ancak Kafka, okuyucusuna da rahat vermez. Onlar bir çeşit dedektiftir. Cinayeti işleyen kişiler gözleri önündedir ama suç ve bunun nedenleri konusunda tam bir gerilim ve kuşku çağı başlamıştır. Dedektif güvensizliği her okuyanı rahatsız etmeye başlar. ”Değişim” nasıl başlar, hatırlasanıza; ”Bir sabah tedirgin düşlerden uyanan Gregor Samsa, dev bir böceğe dönüşmüş buldu kendini…”
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
1 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
Kafka, okuyucusuna da rahat vermez. Onlar bir çeşit dedektiftir.
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

1902’de bir arkadaşlık başlar. Franz Kafka-Max Brod dostluğunun başladığı ve bunun edebiyat tarihi için ne demek olduğunu henüz kimse bilmiyor. Max Brod o günlerde bir yazar değil. Kafka’da değil. Herhangi bir işleri var, herkes gibi. Sigortacılık gibi, pazarlamacılık gibi… Buraya kadar özel bir şey yok. Avrupa’ya açılır iki dost. Riga’ya, Paris’e, Weimar’a, İtalya’ya…  Zayıf bedeni dayanamaz Kafka’nın bu yüksek tempoya ve bir sanatoryumda bir kaç hafta tedavi görür. Max Brod, son derece dosttur ürkek Franz’a. Onun, ”Hayat, bizi nelerden vazgeçirdiğini anlamamıza bile fırsat vermeyen sürekli bir kaçıştır.” düşüncesine rağmen, onu yalnız bırakmamış sıkı bir dost. Belki de bir öğretmen, bir koruyucu…
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
1 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
Hayat, bizi nelerden vazgeçirdiğini anlamamıza bile fırsat vermeyen sürekli bir kaçıştır.
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

Yaşadığı süre içinde, aralıksız 15 yıl çalıştığı bir sigorta şirketi, yazarımızın romanlarına ya da öykülerine değişmez fon oluşturmuştur. Oradaki bürokrasi, bürokrasi adına hiçe sayılan kişilikler, tepkisini ifade edememenin karamsarlığı ve kaçınılmaz olarak dünya çapında alkışlanan yazarın, hemen bütün kitaplarının ortak mesajını oluşturan; tinsel bunalımın genel imgesi olan yabancılaşma olgusu ve yalnızlık duygusu… 
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
2 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
bürokrasi adına hiçe sayılan kişilikler, tepkisini ifade edememenin karamsarlığı
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

1883, Prag. Sonradan zengin, otoriter ve hareketli bir babanın çocuğu olarak, kişilik gelişimini tamamlayamadan, ömrünce bir tek eserlerinde eleştirebildiği aile gelenekleri ve baba baskısıyla yetişmiş biri olarak, dış dünyanın gerçekliğinin sabit olduğuna ve hiç bir şeyin bunu değiştiremeyeceğine inanarak büyüdü Kafka. Dünyasını içinde saklayarak büyüdü. 1883, Prag. Sonradan zengin, otoriter ve hareketli bir babanın çocuğu olarak, kişilik gelişimini tamamlayamadan, ömrünce bir tek eserlerinde eleştirebildiği aile gelenekleri ve baba baskısıyla yetişmiş biri olarak, dış dünyanın gerçekliğinin sabit olduğuna ve hiç bir şeyin bunu değiştiremeyeceğine inanarak büyüdü bizim genç yazarımız. Dünyasını içinde saklayarak büyüdü.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
2 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
Dünyasını içinde saklayarak büyüdü.
16.03.19 beğen cevap
Beyzade

Beyzade

@koraycem

Ailesinin etkisinde kalarak hukuk okudu. Geç burjuva gelenekleri içinde, düşlerin sentimental şovlarında, toplumun kendi çıkarlarını beslemesi gerektiği anlayışına çok sıcak bakmamakla beraber, toplumsal hareketlere de girmemek konusunda pek titiz davrandı. Ta ki 1914’te 1. Dünya Savaşı patlayana dek… Baba korkusu öylesine yerleşmişti ki içine, dış dünyaya açılmak konusunda 41 yıllık ömründe hiç bir atılım yapamamış, Avrupa’nın birçok kentini gezmesi bile onu dünyaya açamamıştır. Yedi sene içinde, üç kez çıkarıp taktığı nişan yüzüğü ve katıksız aşkı sorguladığı nişanlısı Felice Bauer’le 1919’da ayrılması, toplumla ne kadar ilişkide olduğuna iyi bir örnek sayılabilir.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
4 beğen · 1 yorum
Beyzade (@koraycem)
Baba korkusu öylesine yerleşmişti ki içine, dış dünyaya açılmak konusunda 41 yıllık ömründe hiç bir atılım yapamamış...
16.03.19 beğen cevap
Bahar Gürses

Bahar Gürses

@portuga

hikayeye göre günün birinde franz kafka rutin yürüyüşlerini yaptığı parkta küçük bir kıza rastlamış. kız ağlıyormuş. oyuncak bebeğini kaybetmiş ve bu onu oldukça üzmüş. kafka bebeği onun yerine aramayı önermiş ve ertesi gün aynı noktada buluşmak üzere sözleşmişler. bebeği bulamaması üzerine kafka küçük kıza bebeğin ağzından bir mektup yazmış ve buluştuklarında kendisine okumuş: lütfen benim için kederlenme, dünyayı görmek için uzun bir yolculuğa çıktım. sana başımdan geçenleri anlatacağım. bu birçok mektubun ilkiymiş. kafka küçük kızla her buluştuğunda sevgili oyuncak bebeğin hayali maceralarını özenle yazdığı mektuplardan ona okurmuş. küçük kız da bu şekilde avunurmuş. derken gün gelmiş, görüşmelerin artık sonu gelmiş. kafka son görüşmede küçük kıza bir oyuncak bebek getirmiş. küçük kız, aslından oldukça farklı olan oyuncak bebeğe şaşkınlıkla bakakalmış. bebeğe iliştirilmiş bir not küçük kızın şaşkınlığını gidermiş: yolculuğum beni çok değiştirdi. uzun yıllar sonra, artık bir yetişkin olmuş olan küçük kızımız, gözü gibi baktığı bebeğinin, gözünden kaçırdığı bir çatlağının içine sıkıştırılmış bir mektup bulur. kısaca şöyle yazmaktadır: sevdiğin her şeyi er ya da geç kaybedeceksin, ama sonunda sevgi başka bir surette geri dönecek.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
15 beğen · 1 yorum
özcanarabacı (@ozcanarabaci)
Umrız öyledir
07.12.18 beğen 1 cevap
yaren inel

yaren inel

@yareninel5252

Franz Kafka
Kendini insanlığa bakarak sına. Şüphe edeni şüpheye, inananı inanca götürür bu...
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
3 beğen · 0 yorum
ümmühan kaya

ümmühan kaya

@ummuhankaya964

Duvar kendisine çakılmak üzere olan çivinin ucunu nasıl hissederse, o da şakağında öyle hissetti. Dolayısıyla hissetmedi.

-Mavi oktav mektupları
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
6 beğen · 0 yorum
Ahme't Sessiz

Ahme't Sessiz

@ahmetsessiz

Dayanılmayacak olan yaşam değil, insanlarmış meğer.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
3 beğen · 0 yorum
irem özataş

irem özataş

@iremozatas

*''Benim edebi ilgi alanlarım yok, ben edebiyattan ibaretim, başka hiçbir şey değilim, olamam.''
_FRANZ KAFKA_
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
4 beğen · 0 yorum
Ahme't Sessiz

Ahme't Sessiz

@ahmetsessiz

Kafka'nın yaratısı üzerinde onurlandırıcı değerlendirmelerden oluşma bir piramit yükselir. Ben bu piramide yeni bir taş eklemek gibi bir haddini bilmezlik yapacak değilim. Katkım, yalnızca bazı sorunlara ilişkin notlar düşmek.

Yapılması gereken şey, Franz Kafka'yı aziz ilan edilmekten korumak; en az bunun kadar önemli bir iş de, Kafka'yı dogmatik aşırılıklara kayanlar karşısında savunmak. Bir aziz değildi Kafka, aziz olmanın çok ötesindeydi: Bir büyük yazardı. Yapıtları da, bir çağın son modası olmanın çok ötesindedir; doğrudan dünya yazınıdır. Thomas Mann'ın deyişiyle, bu yapıtlar "dünya yazınının en okunmaya değer ürünleri arasında yer alır."

Bu yaratı, besinlerini ve zehrini çökmekte olan Habsburg İmparatorluğu' ndan almıştır. Bu nedenle de -eşine az rastlanır bir çelişki oluşturarak- yöreselliğin sınırlarını aşmış, vatansızlaşmıştır. Max Brod, Franz Werfel'e arkadaşının yapıtlarını ilk kez okuduğunda, Werfel şöyle demişti: "Tetschen-Bodenbach'ın ötesinde Kafka'yı anlayan tek kişi çıkmayacaktır." Yaşadığı dönem, Kafka'yı pek değerlendiremedi. Ölümünden sonra gelen ün ise olağanüstü oldu.

Mistik bir nihilist, gerçeklerin ve aklın ötesinde kalan evrenin sözcüsü diye övülen ve ilence uğrayan Kafka, gerçekte daha çok bir mizah ustasıydı. Büyük peygamberler de çoğu kez birer mizah sanatçısıdırlar; mizah sanatçılarının arasından da peygamberlerin çıktığı görülmüştür. Kafka'nın fantastik mizah sanatı, geleceği peygamberlere özgü bir kehanet gücüyle önceden somutlaştırmıştır. Karl Kraus'un Nestroy için söyledikleri, Kafka'nın özünede uymaktadır: "Nestroy, küçük çevresini gelecekteki olayları önceden somutlaştırarak ve ancak gelecek için gösterilebilecek bir titizlikle ele alır. Kendi mizah mirasına şimdiden sahip çıkar."

Kılı kırk yaran bazı kişilerce Kafka, yalnızca küçük ayrıntıları görmüş, büyük bağlamı algılamamış olmakla suçlanır; bunlara göre Kafka, dünyayı sarsan gök gürültülerine değil, duyulması olanaksız seslere kulak vermiştir. İnsan, uyumadan hemen önce bir "çelişki" konumuna girer: Gök gürültüsünü duymazken bir saatin tiktaklarını algılar. Kafka'nın tiktaklarını duyduğu saat -sonradan ortaya çıktığı gibi- bir saatli bombaydı. Bu bomba, yıldırımın düşmediği evi havaya uçurdu. Küçük ayrıntı, yıkıma götüren büyük bağlamın habercisiydi.

Kafka,bedensel bir hastalık sonucu yaşamını yitirdi. Onun ardından hayatta kalan ailesi ise onyıllar sonra, geleceğini Kafka'nın önceden sezmiş olduğu toplumsal bir hastalıktan , Hitler'in Üçüncü Reich'ından ötürü öldü.
ataç ikon Franz Kafka
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
0 beğen · 0 yorum