up
ara

Röportaj Yazarlığında 60 Yıl

Röportaj Yazarlığında 60 Yıl Konusu ve Özeti

Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
Bir Bulut Kaynıyor Bu Diyar Baştanbaşa - 4 kitabının da yazarı Yaşar Kemal tarafından kaleme alınan Röportaj Yazarlığında 60 Yıl kitabı Roman, türünde okuyucusu ile buluşuyor. Yapı Kredi Yayınları yayınevinden 1970 yılında 9789750819933 isbn kodu ile kitapçılarda satışa sunulan Röportaj Yazarlığında 60 Yıl isimli kitap 308 sayfadan oluşuyor. Kitap Medya ve İletişim ile İlgili Kitaplar listesinde de yeralmaktadır. Röportaj Yazarlığında 60 Yıl kitabını okuduysanız mutlaka oyunuzu, kitap incelemelerinizi ve alıntılarınızı bekliyoruz. Neokur kullanıcıları fikirlerinizi merak ediyor!
Yazar:
Yayınevi: Yapı Kredi Yayınları
ISBN: 9789750819933
Sayfa: 308 sayfa Basım Tarihi: 1970
Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl, Yaşar Kemal'in röportaj serüveninden bir seçki sunuyor. Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan kitaba, Ara Güler'in 26 Yaşar Kemal fotoğrafı eşlik ediyor. Ülkemizde modern röportaj yazarlığının öncüsü olan Yaşar Kemal'in Anadolu'yu 12 yıl adım adım dolaşarak yazdığı ve yayımlandığı dönemde büyük olay yaratan, okuyucuyu sarsan röportajları tam 60 yaşında! Yapı Kredi Yayınları, ilk röportajı 17 Mayıs 1951'de yayımlanan usta yazarı Röportaj Yazarlığında 60 Yıl adlı özel baskı bir kitapla selamlıyor. "İnce Memed neyse röportajlarım odur" diyen Yaşar Kemal'in 60 yıllık röportaj serüveninden bir seçki sunan kitap, 1952'de Cumhuriyet'te yayımlanan Hasankale Yerle Bir adlı röportajı da yıllar sonra okurla buluşturuyor. Kitabın bir diğer özelliği de foto-röportaj ustası Ara Güler'in çoğu ilk kez günışığına çıkan Yaşar Kemal fotoğraflarına yer vermesi. Kullanılan 26 siyah-beyaz fotoğraf, iki eski dost olan Ara Güler ve Yaşar Kemal'in yaptıkları ortak çalışma sonucu seçildi. Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl romanlarında Anadolu insanının gerçek dünyasını destansı boyutlara taşıyan, yaşanmış gerçeğin, mitlerin, efsanelerin evreninden çoğaltan Yaşar Kemal'in klasikler arasında yerini almış toplam on iki röportajına yer veriyor: Diyarbakır, Kaçakçılar Arasında 25 Gün, Hasankale Yerle Bir, Görülmemiş Lüfer Akını, Sait Faikle Görüşme, Mağara İnsanları, Sahaflar Çarşısı, Füreyanın Çini Cenneti, Yanan Ormanlarda Elli Gün, Peri Bacaları, Neden Geliyorlar? ve Bir Bulut Kaynıyor. Kitapta ayrıca Ağustos 1975'te Milliyet Sanat dergisinin röportaj soruşturmasına verdiği yanıtlar da Röportaj Üstüne başlığıyla yer alıyor. Kitap, Yaşar Kemal'in röportaj türü üzerine görüşlerini dile getirdiği Röportaj Üstüne adlı yazıyla başlıyor. Yazar, "Röportaj bir edebiyat dalı mıdır?" sorusuna bu yazıda açıklık getiriyor: "Röportaj bir edebiyat sayılabilir mi? Bu soruyla çok karşılaştım. Röportajı bir edebiyat dalı saymak ne, röportaj bal gibi edebiyattır. Onu haberden ayıran nitelik onun edebiyat gücüdür. Haber bir yaratma değildir, bir taşımadır. Röportaj bir yaratmadır. Gerçeğe, gerçeğin, yaşamın özüne yaratılmadan varılamaz. Yaratmadan hiç kimse hiçbir şekilde gerçeği yakalayamaz, yakalarsa da karşısındakine anlatamaz. Haber gerçek değil mi, bence haber gerçeğin simgesidir. Haberin arkasında neler var, neler dönüyor, ne yaşamlar, dramlar, sevinçler var, haber bunu bize veremez. Röportaj haberin varamadığı yere varandır, nasıl, yaratarak, gerçeği değiştirerek değil, yaratarak." Bu kitap sayesinde yıllar sonra gün ışığına çıkan Hasankale Yerle Bir başlıklı röportaj, 1952 yılındaki Erzurum depremi sonrasında yaşananları olanca canlılığıyla hatırlatıyor. Âşık Veysel'i Sivas'taki köyünde ziyarete giden Yaşar Kemal, Erzurum'a bağlı Pasinler'de büyük bir yıkıma yol açan depremi İstanbul'a dönmeye hazırlanırken öğrenir ve hemen Hasankale'ye hareket eder. O günlerde Sivas'ta bulunması, Yaşar Kemal'in deprem bölgesine ulaşan ilk gazeteci olmasını sağlar ve deprem haberleri onun aracılığıyla Türkiye'ye duyurulur. Evlerin büyük bölümünün yıkıldığı, insanların eksi 30 derecede çadırlarda yaşam mücadelesi verdiği Hasankale'nin içler acısı durumu Yaşar Kemal tarafından tüm çıplaklığıyla okurlara aktarılır. Bölgede yaklaşık bir ay kalan ve röportajlarını telefon aracılığıyla yazdıran Yaşar Kemal, depremzedelerin acılarına ortak olur, onlarla birlikte çadırda kalır. Röportaj Yazarlığında 60 Yıl, günümüzde "söyleşi" ile karıştırılan, unutulmaya yüz tutmuş bir geleneği bize yeniden hatırlatıyor.
Misafir

Misafir

@misafir000

Röportaj bal gibi edebiyattır.
Yaşar Kemal'i, her şeyden önce bir gazeteci olmasına rağmen, zaman içinde romancılığının gölgesinde kalan bu meziyetiyle ve röportajcı kimliğiyle tanımak için, bu kitap muhteşem bir kaynak. Ara Güler'in fotoğraflarıyla zenginleşmiş bu eser, şüphesiz, kütüphanenizin müstesna bir parçası olacak...

Yaşar Kemal'in "ana işlerimden biri" diye nitelendirdiği röportajcılığı "Türkiye'de demokrasiyle birlikte röportajcılık da gelişecektir" diyerek konumlaması, belki de neden halen ülkemizde röportajcılığın bu kitabın sayfalarındaki kadar etkileyici ve derinlemesine olmadığını daha iyi anlamamızı sağlayacaktır.

Bir öykü kadar akıcı, bir şiir kadar dokunaklı tam 12 röportaj, okuru, İnce Memed'in satırlarında dolaşırcasına çepeçevre sarıyor. Yaşar Kemal'in sadece 12 sene sürdürebildiği röportajcılığının her bir yılına tekabül eden bu röportajlar, bir yandan da, Anadolu'da 1950'lerden 1960'lardan bu yana çok da fazla şeyin değişmediğini, aynı sorunların Anadolu insanını pençesinde tuttuğu acı gerçeğini de ortaya koyuyor.

Günümüzde artık pek göremediğimiz bir röportajcılık yaklaşımı hakim bu kitaba: tek bir röportaj için kimi zaman 20 gün, kimi zaman 3 ay, konuşup görüştükleriyle birlikte yaşıyor Yaşar Kemal, onlarla aynı havayı soluyor, aynı somunu paylaşıyor. Bu sayede, 1952 Erzurum depremi sonrasındaki acı tabloyu, günümüzde daha da korkunç boyutlara ulaşmış orman cinayetlerini, yıllar yılı sonlandırılamayan kaçakçılığın özünü, o yılları yaşamamış olanlar bile, bu satırlarda derinden derine anlayabiliyor.

"Röportaj bal gibi edebiyattır. Onu haberden ayıran nitelik, onun edebiyat gücüdür. Röportaj bir yaratmadır" diyerek röportajcılığı haberciliğin değil, sanatçılığın bir parçası olarak konumlayan Yaşar Kemal'in bu eseri, günümüz röportajcıları için adeta bir ders niteliği, röportaj meraklıları için ise, bundan sonra okudukları her röportajda arayacakları bir derinlik taşıyor... Keşke yeniden gazetelerde bu tür röportajlar okuyabilsek, keşke....
0 beğen · 0 yorum
Adım Kadın

Adım Kadın

@adimkadin

Türkçe edebiyatın ulu yazarı Yaşar Kemal'in, "Röportaj, bal gibi de edebiyattır" saptamasının kanıtı bir kitap bu. Yanan ormanlardan kaçakçılara, kırdan kente göçten Peri Bacaları'na dek röportajlarıyla 1950'li yıllar Anadolu'sunun manzarasını çiziyor. Yaşar Kemal'in1951'den itibaren Cumhuriyet gazetesinde 12 yıl yayınlanan dizi röportajlarından oluşan kitap, hem bir Anadolu panoraması hem bir edebiyat eseri hem bir gazetecilik çalışması olarak okunabilir. Yazarın çok yönlü, çok katmanlı okumalara imkan veren kalemi, röportaj türünde skalayı çok yukarılara çıkarıyor. Hatta türün tanımını belirliyor. Röportajın bugün gazetelerde okuduğumuz yüzeysel soru-cevaplardan ibaret yazılar olmadığını; derinlik, birikim, araştırma, gözlem, duygu ve sezgiyi barındırdığını, bu yönüyle gazete yazı türleri arasında edebiyata en yakın duran tür olduğunu gösteriyor. Yaşar Kemal'in röportajcılığının 60. yılında yayınlanan kitap, bugünün gazetecilerine aslında çok büyük bir gazetecilik dersi veriyor.
2 beğen · 0 yorum

Röportaj Yazarlığında 60 Yıl - S41

"Beni", diyorum, "bir bohçacı kadına götür şimdi. İpeklilerim var. Ama tanıdığın olsun, yemesin mallarımı..."
"Yemez" diyor.
Antebin daracık, lağım kokan, karanlık sokaklarından geçip bir eve varıyoruz.
Adım Kadın tarafından eklenmiştir.
Ahme't Sessiz

Ahme't Sessiz

@ahmetsessiz

Yalanın gücü doğrunun güçsüzlüğünden değildir.
Yalan teşkilat kurmuş, doğru yalnızdır.
Yalanın geleneği var, senin doğrunun her gün yeniden yaratılması gerek.
Her gün bir şafak çiçeği gibi yeniden açması gerek.
Sen yenileceksin. Yenilmenin tadına varacaksın.
Doğru yenilmeli. Yenilmeyen doğru yenmiş sayılmaz.
Doğru yenile yenile öyle keskin bir hale gelmeli ki...
Yüz bin yıl su altında yıkanmış, düzelmiş çakıltaşı gibi...
ataç ikon Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
kitaba puan vermedi, inceleme eklemedi.
2 beğen · 0 yorum
Adım Kadın

Adım Kadın

@adimkadin

İri gövdeli bir çınar gibi karşımda dikelmiş ihtiyarın gözlerinden kara bir keder bulutu geçti. Yaşardı gibi.
ataç ikon Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
kitaba 10 verdi, inceleme ekledi.
1 beğen · 0 yorum
Adım Kadın

Adım Kadın

@adimkadin

Ne kadar röportaj yapmışsam, onu sonuna kadar yaşadım diyebilirim. Konumu, insanlarımı gereğince yaşamamışsam röportajlarım da olmadı. Uydurma oldu. Ya da ben öyle sandım. Nasıl roman yazmışsam, hangi biçimle, hangi davranışımla, öyle röportaj yaptım.
ataç ikon Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
kitaba 10 verdi, inceleme ekledi.
1 beğen · 0 yorum
Adım Kadın

Adım Kadın

@adimkadin

Önüme gelen adamın yakasına sarılıp, "Beri bak ağam, ben kaçakçı, Adanalı Hasanım. Seninle iş yapmak istiyorum. Ortak olmak istiyorum. Olur musun?" diyemem ya. Meğer desem de olurmuş. Bunu neden sonra kaçakçıların içine girip kaçakçı olduktan sonra öğrendim. Neden sonra öğrendim ki bu kahvede oturanların yarısı, öbür kahvede oturanların tümü ve bu Antep şehrinin yüzde otuzu kaçakçıymış. Bu yüzde otuz, tarafımdan şişirilmiş değildir. Öyle bir şeyi kabul edemem. Bizler kaçakçı milletiyiz. Yalan bizden ırak olsun.
ataç ikon Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
kitaba 10 verdi, inceleme ekledi.
1 beğen · 0 yorum
Adım Kadın

Adım Kadın

@adimkadin

Türkiye uzun yıllardır demokrasi uydurması, perdesi altında bal gibi faşizmi yaşıyor. Demokrasi demokrasi diye kendimizi aldatıyoruz. Çoğunlukla gazetelerimiz bu örtülü faşizmin birer çığırtkanı. Gelen ağam, giden paşam gazeteleri bunlar. Bunlar yurdun, insanın gerçeğine varmak için kişilikli kimseleri bulacaklar, yetiştirecekler de insan ve yurt gerçeğine varacaklar, öyle mi? Faşizmin yoğunlaşması Türkiye'de röportajın ölümüyle sonuçlanmıştır. Bu bir orantı sorunudur.
ataç ikon Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
kitaba 10 verdi, inceleme ekledi.
0 beğen · 0 yorum
15
KİTAP
Medya ve İletişim ile İlgili Kitaplar
Radto, televizyon,iletişim veya medya üzerine araştırma yapanların veya öğrenim gören öğrencilerin mutlaka okuması gereken m...